Of hoe twee Belgen zich een weg baanden naar Riga om hun creatieve batterijen op te laden. Waar de buitentemperatuur ver onder het vriespunt zat, begon het op het event stilaan warmer te worden. Alle genodigden, vanuit verschillende hoeken van Europa, spraken met elkaar en samen keken we uit naar de dag vol interessante sprekers en workshops. De dorst naar kennis was duidelijk aanwezig en iets vertelde me dat deze gelest zou worden. Maar first things first …

 

Wat betekent UX?


uxrigaUx, ofwel “User Experience” is geen buzzword meer, het zorgt ervoor dat je gebruikers iets hebben aan je product(1) en daarbij er ook van kunnen genieten om je product te gebruiken(2). Daarom is dit begrip een belangrijke, bijna onmisbare stap in je designproces. Want als je geen of ontevreden gebruikers hebt voor je product, zit je met een “Deathstar”.

 
De deathstar is het gigantische kunstmatige planetoïde-achtige schip van Darth Vader, dat met genoeg vuurkracht een hele planeet in één keer kan opblazen.

Deathstar?


Een fantastisch moordwapen, maar volgens Andy Budd, een rolmodel van slechte gebruiksvriendelijkheid. Wat hij hier precies mee bedoelt, kan hij best zelf even uitleggen. (3) Hij kwam vooral even vertellen over de “Four orders of design”. Deze principes paste hij toe op de nieuwe digitale thermostaat, Nest.

  • De behoefte om een ordinair product te heruitvinden met een vernieuwende interface. Zo werd de ouderwetse thermostaat heruitgevonden naar de behoefte van de hedendaagse gebruiker.

  • De manier waarop een gebruiker interreageert met je product. Hoe verhogen ze de temperatuur van de thermostaat, via de app of rechtstreeks met het toestel?

  • Leren van de problemen die opduiken als de gebruiker je product gebruikt. Als de gebruiker de thermostaat verhoogt, bedoelt hij dan dat er een constante temperatuursverhoging moet plaatsvinden, of moet het gewoon op een korte tijd warmer worden.

  • Design thinking: al deze ervaringen moeten in kaart gebracht worden, zo krijg je een totaalbeeld van hoe iemand je product gebruikt of misbruikt. Hierdoor kan je beter inspelen op de behoeftes van je gebruiker en ervoor zorgen dat ze het toestel als aangenaam ervaren.



Maar hoe zorg je ervoor dat je product een goed design heeft?


Zo gaat het er in de realiteit ook aan toe met je product, iedere gebruiker heeft zijn persoonlijke ervaring en zal dit ook zo verhalen naar hun omgeving toe. De uiteindelijke vraag die je moet stellen is niet hoe je het verhaal van je product duidelijk moet maken aan de gebruiker, maar hoe je diens ervaring van je product kan omzetten tot een verhaal.

Volgens Eric White en Alan Klement hangt dit af van de desideratum(4) die je gebruikers hebben.

Door de verwachtingen, volgens je gebruiker, van je product neer te schrijven, ontstaat er een beter beeld en start de innovatie van je product.

 

Maar ‘good design’ is … een mythe


Wat is goed design? Moet het clean zijn, met veel witruimte of juist heel eigenzinnig of artistiek, met méér kleuren dan de regenboog? Is facebook een toonvoorbeeld van goed design? Of Reddit? Een enorme verzameling van content, waar duizenden gebruikers dagelijks gebruik van maken. Ze vinden hun weg in dit allegaartje van inhoud.

Dus “good design” is méér dan clean design. Het is intuïtief, transparant, en zorgt voor wrijving. Je gebruiker heeft nood aan deze wrijving: een kleine foutboodschap indien je een formulier foutief invult, een high-five van Freddy(5) als je campagne klaar staat om verstuurd te worden, kleine elementen die een wereld van verschil kunnen zijn voor je gebruiker.
Wrijving is voor iedereen én voor ieder product van toepassing.

Maar als iedereen hetzelfde doet, waar maak je als bedrijf dan een onderscheid?

 

Wat is jouw USP?


De eerste vraag, vaak ook de enige, die je moet stellen over je product, is wat je USP is. Gratis levering? Anno 2017, is dit géén USP meer omdat allerlei bedrijven dit aanbieden als USP, kortom: jouw USP is slechts een SP! Denk daarom steeds goed na waarom iemand jouw product zou willen gebruiken.

Definieer jouw USP op basis van wederkerende AB-testing, interviews, usability testings, … Maar verlies nooit de gebruiker uit het oog, focus op hun probleem en luister niet te veel naar de oplossing die zij voorstellen.

Voor een webshop kunnen de volgende drie stappen je hier bij helpen:

  1. Don’t be an order receiver

  2. Know your customers

  3. Create no-brainers



Wat we vooral moeten onthouden



  • Design is méér dan een visueel laagje over je product.

  • Technology is zo hedendaags, dat het in een oogwenk gekopieerd kan worden. Maar ook verbeterd kan worden door je concurrent.

  • De gebruiker staat steeds centraal in het nemen van je beslissingen.

  • Innovatie begint na een grondige analyse van de desideratum van je gebruiker.

  • “Dark patterns” mogen nooit gebruikt worden in je designproces.

  • De gebruiker heeft ‘friction’ nodig en houdt van een transparant design.



(1) Het product kan vele vormen aannemen. Een applicatie voor het web, het checkout-proces van je webshop, de stappenteller op je gsm, … Maar niet alleen voor digitale elementen. Een goede UX kan ook gaan over het gebruik van je baardtrimmer of haardroger.
(2) Niet te verwarren met de UI van een product. De interface van je product zorgt
(3) Design as a competitive advantage — Andy Budd
(4) de verwachtingen/vereisten volgens de gebruiker
(5) de mascotte van Mailchimp.