Donderdag 18 mei, we trekken richting Amsterdam met Chvrches op de achtergrond. Dit worden twee topdagen, ik voel het! Op naar The Next Web! Daar aangekomen, duurt het toch even voor we onze tickets omgewisseld hebben voor een impressionante inkombadge. Maar dat kan ons enthousiasme niet temperen… We werden bestookt met heel wat mooie cases.

Enkele dingen die we onthouden hebben van The Next Web 2017:

 

  • Dat deze emoticon 🍑 op Twitter slechts voor 7% gebruikt wordt om fruit aan te duiden. Je mag eens raden waar de andere 93% op zou kunnen slaan?


 

  • “You can’t forget humanity in the race to achieve 1-to-1 service via a digital interface”. Een voorbeeld hiervan is Siri, een 1-to-1 service, die af en toe toch de menselijkheid wat minder goed benadert. Zo spreekt ze ’s nachts even luid als overdag, wat overkomt als hels lawaai wanneer je net wakker bent. Geloof me, been there…


 

  • Brian Halligan, CEO van Hubspot, had ons ook helemaal mee. Wijze woorden als “My greatest strength turned into my greatest weakness” of “Startups die of overeating not starvation” ontbraken niet. Het kwam er op neer dat de stem van de klant gecombineerd met de stem van je werknemers dé sleutel is naar succes. Want geweldige producten zorgen voor klanten, maar een uitmuntende bedrijfscultuur levert werknemers op. En beide zijn onmisbaar!


 

  • James Temple bracht “Nike on demand”, waar er een 1 op 1 conversatie werd aangegaan met de klant via chat. Hun uitgangspunt was “In order to learn, you need to start a conversation.” Ze betrokken data, experts en artificial intelligence om zo een intieme en persoonlijke band op te bouwen met hun fans. Hen stimuleren en motiveren om te sporten was het doel. Wanneer je nadien vuistjes en bedank berichtjes terugkrijgt, weet je dat je conversatie meer dan geslaagd was. When was the last time you fistbumped a brand?


 

  • Dat 10 à 20 min echt te kort zijn om een goed onderbouwd verhaal te vertellen… Wanneer je na zo’n 5 min helemaal mee bent in het verhaal van een interessante spreker is het plots weer afgelopen. Spijtig.


 

  • Dat het typisch zo’n 25 minuten duurt voor je volledig terug het werktempo hebt nadat je (jezelf) onderbroken hebt om iets anders te doen. Bijvoorbeeld even ‘snel’ kijken of er een nieuwe mail is binnengekomen. We spenderen dan ook gemiddeld 3,3 jaar van ons leven aan onze emails. Tip van de dag: lees je mails 2 keer per dag op vaste tijdstippen. Want “The price of anything is the amount of life you exchange for it.”


 

  • Dat heel wat sprekers dringend een designer naar hun presentatie zouden mogen laten kijken. (wink) Sommige slides waren niet eens capabel om op social media te delen… Sad story.


 

  • Dat het applaus voor DJ Hardwell aangaf dat hij ongetwijfeld een nationale trots is in Nederland. Al is hij evenveel marketeer als DJ. Hij begrijpt principes als “giving back to the community” en is steeds mee met nieuwigheden als bots integreren om met zijn fans in dialoog te gaan, artificial inteligence… Hardwell deelde dan ook inspirerende voorbeelden. (Al liet zijn presentatie het al eens afweten)


Foto 18-05-17 13 33 34  Foto-18-05-17-13-55-48 Foto 18-05-17 10 52 43 LisaYente  Foto 19-05-17 11 04 11

Blij dat we twee van de 12 000 aanwezigen op dit sfeervolle event mochten zijn. Als het aan ons ligt, tot volgend jaar TNW!