Op 25 mei stapte ik, (super excited!), op het vliegtuig richting Barcelona. De TT-familie vertegenwoordigen op een van de grootste design conferenties binnen Europa, spannend! Ik belande er tussen web- en offline designers, motion designers, creatieve denkers, sound designers, developers, studenten en iedereen daartussen in. Drie dagen lang werd ik op wel duizend-en-één vlakken geïnspireerd, gemotiveerd en uitgedaagd door tientallen sprekers.

blog OFFF. What’s in a name?

Héél héél veel zo blijkt. Een overload aan inspirational talks en cases, waaruit het moeilijk was om te kiezen. Twee zalen en sprekers waarvan je er maar eentje kan bijwonen. Verdorie toch, ik ben echt niet goed in kiezen! Na het programmaboekje en -app geanalyseerd te hebben, duidde ik een 8-tal sprekers aan die ik zeker gezien wou hebben. En of ik geïnspireerd werd? Zonder twijfel!

Enkele levenslessen voor de (I know, het klinkt cliché) creatieve duizendpoot:

 

Inspiratie is overal

Flexibel werken zorgt ervoor dat je geïnspireerd wordt. Doe dingen die je anders niet doet en haal er je inspiratie uit! Rij je steevast met de auto naar het werk? Neem eens het openbaar vervoer… Soms heb je het gevoel alsof je nergens inspiratie kan vinden, omdat het eigenijk overal is. Je kan bijvoorbeeld inspiratie putten uit je moeder haar handschrift, het truitje van je favoriete voetbalspeler, een wandeling in het park,… Zelfs ervaringen die je niet zo fijn vindt, kunnen je dat extra duwtje in de rug geven. Daarom, “Experience stuff and bring it back to work —> live to live”. Wat passen mijn (half)jaarlijkse reizen en citytrips mooi in deze leuze!

Passion projects & succailure

Uit deze inspiratie-by-doing-unusual-things komen af en toe zotte ideeën… De beste tip: ga met deze ideeën aan de slag! Ze zijn belangrijk om iets te doen wat je nog nooit deed, om uit te leren en vooral om plezier uit te halen. En ook al levert het geen resultaat op. Ustwo verwoordde het als: "You can put a failure out there but as long as you learn from it, it's ‘succailure’".

Ook Sid Lee had zijn eigen ‘passion projects’. Zo kwam een van hun collega’s met het idee om tweets te breien. Waarom maakten ze hier dan ook geen machine voor? Het totaal nutteloze resultaat zie je hier: https://vimeo.com/58580261. Zei ik nutteloos? Dit is het perfecte voorbeeld van een succailure!

Een succesvol passion project was de Stanley piano van Digital Kitchen! Althans zo leek het op social media want er werd over de interactieve piano geschreven, getweet,… Het was de bedoeling dat je via Twitter liedjes kon doorsturen die de piano dan speelde. Al bleek dat niet zo makkelijk in de uitwerking waardoor er toch nog mankracht aan te pas kwam om de piano in haar opzet de doen slagen. https://vimeo.com/50794450

Kortom, geef je werknemers en/of collega’s tijd en ruimte voor creativiteit want “What a group does with it’s billable time determines its income for the year. What it does with its non billable time determines its future.”

 

img_5478 screen-shot-2016-09-26-at-12-40-25