social search

Het internet groeit elke dag. Het aantal gebruikers steeg in 2010 met 14% in vergelijking met het voorgaande jaar. Er wordt dan ook steeds meer content gecreërd door bedrijven en consumenten. Statische websites moeten online plaats maken voor user-generated content als blogs en sociale netwerken, deze worden het meest bezocht met Facebook wereldwijd op nummer 1.

Het is vanzelfsprekend dat ook Google mee evolueert. De grootste zoekmachine ter wereld zit niet stil. Er wordt verwacht dat er veranderingen in het Google algoritme zullen komen waarbij er veel aandacht gaat naar social search. Facebook en Bing sloten eerder in oktober al een overeenkomst af om zoekresultaten te laten baseren op Facebook "likes". In deze video (opgenomen in december 2010) bevestigt Google dat het rekening houdt met social media en daarbij zelfs de reputatie van de auteur bekijkt.

Bij social search wordt er rekening gehouden met de content die gedeeld wordt binnen je netwerk op social media. De zoekmethode baseert zich op informatie van je eigen vrienden, dat betrouwbaarder is. Social search is niet nieuw, maar wordt steeds groter en dus ook belangrijker voor zoekmachines. Daarom kun je als bedrijf naast een SEO-vriendelijke website best ook online aan je reputatie gaan werken. Zet stappen op social media en bouw daarbij een vertrouwensrelatie op met je consumenten, zodat ook jouw bedrijf als betrouwbaar wordt aanzien en je content gedeeld wordt.