“Als je écht groot wil zijn op social media, moet je bij One Direction gaan!”


Hoe graag ik het ook zou willen, ik moet realistisch zijn. Gelukkig bleef het tijdens Social Media Week London (SMWLDN) niet bij deze éne tip. Met sprekers van o.a. Facebook, Pinterest en National Geographic lagen de verwachtingen bijzonder hoog.



Van 11 t.e.m 15 september was BFI Southbank het decor voor de Londense Social Media Week. Gelegen naast de Thames met zicht op Big Ben en The London Eye, was er niet veel meer nodig om de magie compleet te maken, toch deden de (meeste) sprekers hun best. Oké, er waren enkele veredelde reclame talks (Shotglass Media/Simon Data/Shutterstock), maar die waren (gelukkig) in de minderheid. Ook de nodige “Teamwork makes the dream work” en “Stay true to your brand” passeerden de revue, de clichés zijn dus voorlopig de (social media) wereld nog niet uit. Maar wetende dat een persoon gemiddeld 1 uur en 16 minuten per dag doorbrengt op social media kanalen, is de kracht ervan op geen enkele manier nog te minimaliseren. Aan ons om ijzersterke content te voorzien, met dank aan de sprekers op SMWLDN voor enkele great inzichten.

“Not doing short video is not an option!”


“Per dag scrollen we door zo’n 93 meter content, dat komt overeen met de hoogte van het Vrijheidsbeeld”, aldus Kat Kahn (Head of Creative Facebook, Northern Europe). Bijblijven met de snelheid waarmee we leven én scrollen, is key. 70% van de gebruikers “checkt” zijn/haar social media onderweg: een snelle blik, een nog snellere scroll. Hou hiermee rekening bij contentcreatie. Beperk copy tot het minimum (Kom, durf die bijwoorden te schrappen!) en geloof in die gigantisch korte video. Loopen mag (moet), uiteraard!

“The power of WOW!”


National Geographic neemt meer dan 3 500 000 mensen mee in zijn social media verhaal. Stuk voor stuk geëngageerde fans die weten waarom ze voor de social van deze zender/dit merk kiezen. “Believe in the power of WOW!”  (Nadine Heggie, Vice President National Geographic Partners Europe & Africa)

Zorg dat jouw content mensen doet stoppen met scrollen. Zorg voor interactie, voortdurend en via zoveel mogelijk verschillende kanalen. Verras, verwonder!

IG, FB, Twitter, FB Live… National Geographic neemt zijn fans ook mee “behind the feed”, wat resulteert in content van onschatbare waarde. Al moeten we eerlijk zijn en zeggen dat het niet allemaal hun eigen verdienste is. Zij hebben één voordeel, diertjes werken nu eenmaal altijd op social media. Dat gezegd zijnde, de manier waarop zij hun volgers meenemen in hun verhaal, is alsof je er zelf bij bent. Zei ik “alsof”?

NG

Facebook en National Geographic gaven ijzersterke talks, maar daar bleef het uiteraard niet bij. Kwestie van de koe bij de hoorns te vatten en me tot de kern te beperken, nog enkele inzichten die ik, naast te veel Hankeys en andere Britse prullaria, meenam naar huis:

 

  • Als het ergens misloopt bij een merk, zijn wij er als CM om de eerste “shit” op te vangen. Maar mannekes: show your good stuff! Deel de positieve dingen die je hebt bereikt. Dat hoeft daarom zeker niet altijd UGC te zijn!

  • Elke fan is een ambassadeur van je merk!

  • “Uncomplicate yourself!”

  • Don’t forget social listening; ken je publiek! (juiste boodschap, op het juiste moment via het juiste kanaal)

  • Breng vertrouwen en geloof!

  • Mond aan mond reclame zorgt voor 92% van de dagelijkse aankopen, money is wasted on influencers that aren’t right!

  • Geef je fans dat, waarvan ze niet dachten het nodig te hebben.

  • Inspire, discover, decide, DO! (Don’t be afraid to fail.)

  • Blijf relevant!

  • “Pinners are better customers”, 55% van de gebruikers bezoekt Pinterest met concrete aankopen in het achterhoofd.

  • Vaarwel, bereik van je ganse publiek! (DAMN YOU, ALGORITME!)

  • Excuses voor mijn veelvuldig gebruik van uitroeptekens, dat is oprecht enthousiasme!


Maar vooral: IT ALL STARTS WITH GOOD IDEAS! En laat dat nu net zijn wat deze job één van de mooiste jobs maakt die er bestaat. #SMWLDN, u was fantastisch. Als het oké is, kom ik volgend jaar graag terug om te zien hoe het met u gaat.

Goed, maar nu terug naar de orde van de dag. Wie regelt mij een auditie voor 1D?