Twee weken geleden vertoefde ik drie dagen in de hoofdstad van de afternoon tea, scones en culturele hoogstandjes om Social Media Week Londen bij te wonen. Met als thema ‘closer’ werd de verbondenheid waar social media voor zorgen in de kijker gezet. Wist je dat we dankzij social media dubbel zo verbonden zijn dan 10 jaar geleden? Ongelofelijk als je hier even bij stilstaat.

Over oprechtheid, reactief zijn en vertrouwen


Op Social Media Week staan heel wat interessante talks op het programma. Ik knutselde een afwisselend schema in elkaar waarin zowel content, measurement en influencer marketing aan bod komen.

Een eerste onderwerp dat regelmatig aan bod komt doorheen de eerste dag is Generation Z. Dit is de jonge generatie die je als merk moeilijk te pakken krijgt. Ze zijn enorm selectief in de dingen waarmee ze interactie aangaan en weten heel goed wat ze willen. Maar hoe denkt deze generatie eigenlijk echt over social media? Een vraag waar ik vanaf nu een antwoord op kan geven. Voor Gen Z is het van cruciaal belang dat je ze aanspreekt met dingen die hen daadwerkelijk interesseren én dat je als merk oprecht bent in alles wat je zegt of doet. Wanneer je dit niet doet, is de kans groot dat ze jouw merk nooit zien staan of het zelfs als irritant beschouwen. Bij Think Tomorrow zijn we van mening dat dit niet enkel geldt voor Gen Z, maar voor iedereen!

Dit brengt ons ook meteen naar het tweede thema van de dag: wees agile. Met zo’n agile aanpak stel je jezelf in staat om projecten snel aan te passen aan bijvoorbeeld de actualiteit, maar ook aan een verandering in de wensen van de klant. Het gaat erom dat je snel reageert aan een wijziging van de situatie. Als social media agency reageer je bijvoorbeeld pas op een viral video gemiddeld 50 dagen nadat deze viraal ging. 50 dagen! Royaal te laat en allesbehalve agile dus. Reageer als je kan zo snel mogelijk op de actualiteit en wees relevant. Hierdoor springt jouw merk eruit!

Om de dag van vandaag op te vallen moet je als merk steeds in je achterhoofd houden dat je content moet maken waar jouw doelgroep van houdt. “Human connection wins over reach.” Het is niet het grote bereik dat jouw merk naar een hoger niveau zal tillen, de oprechtheid en de connectie die je aangaat met je doelgroep doen dit wél.

Een opmerkelijk feit dat wordt aangehaald, is dat maar liefst 80% van de mensen wereldwijd géén vertrouwen heeft in social media. Dit weerspiegelt zich ook mooi in het gegeven dat Gen Z de oprechtheid van een merk hoog in het vaandel draagt.

Wat wij kunnen doen om dit vertrouwen opnieuw te herstellen? Mee de strijd aangaan tegen al dat fake news, tegen het gebruiken van data zonder toestemming (GDPR!) en tegen hate speech op social media. Als merk moet je tonen dat je authentiek bent en opkomt tegen al die negativiteit. Dan win je het vertrouwen van jouw klant terug.

Amai, 20.000 likes! Dat moet wel goed zijn, toch?


Eén van de eerste talks op dag 2 herinnert mij weer aan iets dat we allemaal wel weten, maar waar we niet altijd bij stilstaan. Dankzij het internet leven we in een gefragmenteerde bubbel van de realiteit. Door allerlei technologieën wordt ons zicht op de wereld gemanipuleerd op alle kanalen. Vrij angstaanjagend als je het mij vraagt. Maar hierbij moet ook de kanttekening gemaakt worden dat de technologie die gebruikt wordt voor negatieve manipulatie, ook heel mooie en positieve verhalen brengt. Iemand zonder stem een stem geven dankzij audio technologie, opleidingen voor chirurgen via virtual reality, angsten overwinnen dankzij virtual reality en zoveel meer. Dát is wat technologie ons allemaal te bieden heeft.

In een wereld waar fake en echt moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn, moet je er als merk voor zorgen dat je -again- oprecht blijft. Dat moeten we ook toepassen op influencer marketing. Wat heb je aan iemand met miljoenen volgers, als het grootste deel hiervan niet echt is? Wat als de helft van de likes op een gesponsorde post fake is? De getallen zijn mooi en blazen je omver. Maar is dat wat telt?

Iets wat er echt toe doet is: wát zeggen mensen over mijn merk? Kijk naar het aantal relevante comments om te zien hoe goed jouw influencer campagne het heeft gedaan, niet louter naar de getallen. Social listening in de engagements is key.

Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat jij agile kan zijn en meteen op de boot kan springen wanneer er iets relevants over jouw merk gezegd wordt. Door real-time social data te gebruiken, weet je wat er leeft bij de consument. Hier kan jij dan weer op inspelen door je nieuwe campagne af te stellen op wat jouw consument wil.

Sommige marketeers twijfelen nog aan het nut van social media en hebben wat overtuiging nodig. Social media zijn niet enkel goed om jouw merk op de kaart te zetten, je doelpubliek te bereiken en je imago op te krikken. Nee, deze platformen zorgen ook voor social data. En deze social data kan jij integreren in je hele bedrijf: productinnovaties, offline marketing, customer care… Waar wacht je nog op?

Een andere trend die maar blijft terugkeren is video, video en nog eens video. Iedereen weet ondertussen dat video hét go-to formaat is op social media. Dat wordt vandaag nog maar eens heel duidelijk. Belangrijk om te onthouden is dat video op social iets helemaal anders is dan video op tv. Breng dus niet gewoon jouw tv-spot naar social, maar zorg bijvoorbeeld voor één zeer krachtig beeld dat je met behulp van motion design tot leven brengt. Om de jongere generatie te kunnen bereiken, moét je mee met deze trend. Want: show them, don’t tell. Weet je zelf niet goed hoe te beginnen aan video voor social? Daar helpen wij je graag mee.

Hallo, mijn naam is Zita en ik ben verslaafd...


De eerste talk van vandaag is ook meteen de meest interessante die ik die week zag. We praten nu al een hele week over social media, maar waarom zijn we eigenlijk zo verslaafd aan Facebook en Instagram? Wel, elke notificatie die we krijgen van deze platformen, elke like, nieuwe volger of comment, zorgt er telkens voor dat we een druppel dopamine in ons lichaam krijgen. Dopamine is dé basis voor verslaving, ook voor onze social media verslaving. Want ja, dat is het.

Deze verslaving zorgt er ook voor dat we meer en meer tijd doorbrengen op deze platformen en dus ook meer en meer content te zien krijgen. Vaak wordt gezegd dat onze aandachtsspanne drastig lager is geworden tegenover enkele jaren geleden. Maar is dat echt zo?

IMG_0293
“We don’t have short attention spans. We hate crap ads.”

Dit is de meest heldere uitspraak van deze week die je met de feiten op de neus drukt en je met je beide voetjes terug op de grond zet als marketeer. Wanneer mensen het verschil niet zien tussen een ad en content, dan heb je goud in handen. Iets waar ik het volledig mee eens ben. Mensen vinden advertenties irritant omdat dat niet de reden is waarom ze op social media zitten. Leg de focus op entertainment en zet branding op de tweede plaats. Mensen gaan je content graag zien en vrijwillig delen als het hen raakt. Denk maar aan de John Lewis advertentie in het Verenigd Koninkrijk of de “Da Da Ta” advertentie van Mobile Vikings. Mensen zoeken deze advertentie zélf op als ze niet het ‘privilege’ hebben gehad om ermee getarget te worden. Dát is waar je naar moet streven als merk.

En?


Met een week vol inzichten en inspiratie achter de rug kan ik wel zeggen dat het een geslaagde Social Media Week was. De ene talk was al wat interessanter dan de andere. Maar wat ik meeneem naar huis? Wees relevant en agile, maak content die daadwerkelijk interesseert en heel veel goesting om er weer vol in te vliegen voor al onze klanten!

Weet je zelf niet waar te beginnen als het op social media aankomt? Of wil je meer weten over mijn ervaringen op Social Media Week? Kom eens op de koffie en we bekijken samen wat voor jouw merk werkt. ?