google-seo-find-me“Seo is dood!” Een uitspraak die ik eerder deze week te horen kreeg. En had de man gelijk? Ja, volgens mij wel, als je spreekt over de functie. Seo is niet langer een optimalisatietaak of -proces. Het is een volledig geïntegreerde marketinginspanning die door meerdere mensen in de firma wordt gedragen.

Om duidelijk te maken dat de jobfunctie van seo niet meer bestaat, geef ik graag een aantal taken die zorgen voor een betere score in zoekmachines. Uit deze taken zal blijken dat meerdere mensen hiervoor nodig zijn. Maar verlies je eigen site niet uit het oog. Je website blijft de basis, maar onderstaande taken maken er een marketinginstrument van.

Stimuleer user generated content

Consumenten maken vandaag meer dan 60% van alle content op het internet. Het is dus een onbegonnen werk om zelf deze massa aan gegevens te overschrijden. Zorg er dan ook voor dat ze over jou schrijven. Hoe meer consumenten over je schrijven, des te meer zoekmachines dit zullen oppikken. Leer je consumenten dan ook op. Het helpt je score vooruit.

Positief is beter dan negatief. Niet alleen voor je imago, maar ook omdat positieve inhoud meer bezoekers lokt. Ik kom hier later in deze post op terug.

Communiceer!

Het is niet omdat consumenten over je schrijven, dat je zelf niet moet communiceren. Je eigen communicatie en website blijven de absolute basis van een goede seo. Maar het draait vandaag niet zozeer om de content, wel om de interactie die eruit volgt. Meer interactie = hogere score.

Walk the talk

Wat je ook doet, doe het zoals je het beloofd hebt aan je klanten. En doe er dan een schepje bovenop. De slogan “underpromise, overdeliver” zorgt ervoor dat de 2 bovenstaande initiatieven heel wat eenvoudiger verlopen en hierdoor een positieve invloed zullen hebben op de score.

Krijg bezoek

Online of offline? Dat is onbelangrijk of beter gezegd, beiden zijn belangrijk. Meer bezoekers zorgt voor meer populariteit. Hoe populairder je bent, hoe beter je zal scoren. Zoekmachines houden steeds meer rekening met de gebruikers en zullen hun invloed meer gaan gebruiken.

Social media en populariteit overstijgen vaak de inspanningen die je maakt op je site en dure technische aanpassingen.

Onze search marketeer Christof kent er alles van.