We nemen de FB-pagina van Adidas als voorbeeld. Bij de screenshot kan u zien dat het meest recente bericht van 'een fan' verwijst naar porno of een call-girl. De 3 recentste berichten zijn zelfs gelinkt aan seks en hebben niets te maken met Adidas. Dit kan uw imago schaden. Als merk bent u wel aanwezig op social media maar als u niet actief monitort, kan dit uw imago schade toebrengen.

Stel dat een moeder haar zoon aanmoedigt om zijn schoenen alvast online te kiezen...

In deze tijden kan uw imago lijden door uw pagina niet te monitoren. Of u het zelf doet of door een social media manager laat doen, pro-actief managen is essentieel.

Social media communities rijzen overal uit de grond. Neem Foursquare bijvoorbeeld. Via smartphones komen er tal van geocentrische communities. Stel: iemand 'checkt in' bij een restaurant en deelt dit met zijn vrienden via Twitter. Dit kan honderden of zelfs duizenden mensen bereiken.

Gebruikers kunnen op Foursquare ook tips achterlaten over de service, de film die ze juist gezien hebben... Dit kan reputaties snel de hoogte insturen of kelderen.

Dit is allemaal aan de gang, of je het nu hoort en ziet of niet. Iemand kan een slechte ervaring hebben met een ober in een restaurant. Misschien vertelde hij dit wel aan 10 000 mensen via social media en gaan de zaken nu slecht. De eigenaar heeft geen idee wat dit heeft veroorzaakt. Een onderneming die pro-actief monitort, kan hier maatregelen nemen. En social media is vandaag de dag één van de gemakkelijkste manieren om klanten te monitoren en feedback te vragen. In het vorige voorbeeld kan de restaurant-eigenaar aan zijn klanten laten weten dat hij maatregelen heeft genomen en de standaarden verhoogd heeft.

Een onderneming die pro-actief is, kan zijn klanten via Facebook of Foursquare belonen. Er zijn heel wat creatieve manieren om online klanten iets extra te geven. Want mond-aan-mond reclame is nog steeds één van de beste manieren van reclame.

Het is belangrijk om een strategie te hebben omtrent social media monitoring. Maar het is ook belangrijk om deze strategie te hebben, zelfs als je niet actief wil deelnemen of een community starten. Want of je actief bent of niet, iemand anders kan ook een community voor u starten. Je wil niet dezelfde fout maken als Adidas door niet te monitoren en met porno op uw pagina te eindigen.

In-house medewerker of een externe adviseur?


Ben je van plan om je social media aan te pakken? Stel dan een verantwoordelijke aan binnen uw onderneming en spreek met een professionele adviseur. Zet niet gewoon een FB-pagina op en verlies ze dan uit het oog. Maak gebruik van de voordelen van social media.