Tussen je 18 en 23 jaar hecht je je als consument aan een bepaald merk. Een belangrijk gegeven in een tijd waar klassieke media het steeds moeilijker hebben en tv-reclame niet meer wordt bekeken. Sociale media bieden een antwoord. Klaar voor wat unboxing?

Klassieke media onder druk


Een moderne vorm van mond-tot-mondreclame waarbij de doelgroep beïnvloed wordt via sociale media: influencer marketing to the rescue! User generated content (UGC) is meer dan ooit zeer waardevol. Maar liefst 26% van je aankopen komt voort uit sociale aanbevelingen. Zo’n influencer (kom, laten we de term maar gewoon gebruiken) hééft de kracht om aankoopbeslissingen te beïnvloeden. In het beste geval is dit door autoriteit, kennis, persoonlijkheid, een sterke boodschap en authenticiteit. Slechts 2 op de 10 merken doen vandaag aan influencer marketing. Weet dus dat er een onontgonnen terrein voor je klaarligt om de kracht van sociale media volledig te benutten door te werken met influencers.

Iedereen influencer


shutterstock_493677196Vroeger gaf je je mening alleen wanneer men erom vroeg. Tegenwoordig vraagt men je mening altijd en overal. De verschillende social media kanalen doen hierbij dienst als uitvalsbasis. Of het nu gaat om de beroemdheid, de journalist, de innovator of “Jan met de pet”, ze kunnen allen waardevol zijn voor je merk. Mensen willen afwisseling en “Jan met de pet” met zijn (“slechts”) 500 volgers kan een krachtige boodschap verkondigen: “Ik geloof hem, die persoon staat dicht bij mij!” Of je nu wil werken met een social broadcaster (macro influencer= groot aantal volgers) of een potential influencer (micro influencer= relatief klein netwerk), beïnvloeden doen ze allemaal.

Aan de slag met influencer marketing


Wil je het verschil maken? Ga voor een creatieve/proactieve aanpak zonder te vervallen in de “standaard influencer unboxing niche”. Lijstjes werken niet, research wel! Zorg voor een relevante boodschap in de juiste context. Hierbij is de juiste tone of voice waarbij een geloofwaardige relatie met de influencer centraal staat onmisbaar. Je klant overtuigen om een kick-ass influencer campagne te lanceren? Go!

1. Bepaal het doel van je campagne


Afhankelijk hiervan bouw je je campagne en boodschap op. Mogelijke doelen:

  • brand awareness

  • productlancering

  • event

  • crisismanagement

  • lead generation

  • fun

  • winst

  • engagement

  • hechte band creëren met de doelgroep


Het doel dat je kiest is zeer belangrijk voor het verdere verloop van je campagne. Is je doel bepaald? Breng dan je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk in beeld.

2. Bepaal je influencers


We kunnen influencers segmenteren in verschillende groepen: de beroemdheid, de journalist, degene met autoriteit (“wow, als die iets zegt!”), de expert… Voor wie je ook kiest, enkele zaken zijn steeds van belang:

  • begin bij wat er leeft in je bedrijf

  • tone of voice/identiteit van influencer en merk moeten overeenkomen

  • vermijd de ongeloofwaardige usual suspects (groot bereik, weinig inhoud)

  • verdiep je in de waarden van de influencer

  • reach (bereik) en resonance (impact/interactie) blijven belangrijk

  • vraag naar zijn/haar motivatie: wat drijft hem/haar

  • elimineer je database tot je de juiste personen hebt


Moet ik nog zeggen dat authenticiteit key is?

3. Contentcreatie


In Instagram stories zie je dagelijks verhalen waarin producten aan de lopende band geëtaleerd worden. De vluchtigheid waarmee dit gebeurt, staat haaks op de kracht van influencer marketing. Instagram stories dreigen te veranderen in schaamteloze reclame met een overvloed aan gesponsorde berichten. Je voelt de publieke ergernis ontluiken. Een gevaarlijk gegeven voor deze veelvoorkomende vorm van influencer marketing. Zeker nu je stories van anderen zeer eenvoudig kan verbergen. Hiervoor is slechts 1 oplossing: kwalitatieve content (laten) creëren!

Case: “Ik wil geadopteerd worden door Croky chips”


“Wereldkampioen chips vreten” - @Nietnulaura

Schermafbeelding 2018-06-26 om 17.09.14@Nietnulaura (illustratrice/cartooniste) is verzot op chips, een terugkerend onderwerp in haar cartoons en social media posts. Door als merk in interactie te gaan met haar, bouw je sowieso al een band op. Het werken met mensen die je merk kénnen en er ook zichtbaar van genieten, dat zijn de meest waardevolle influencers die een brand zich kan inbeelden. Blijf in interactie gaan en onderhoud hen: stuur ze iets op bij hun verjaardag, wens ze beterschap bij ziekte… Zo bouw je een duurzame relatie op!
“Da was mijnen eerste product placement” - @bramvuylsteker

Schermafbeelding 2018-06-26 om 17.13.01Samen met Fien Germijns maakt Bram Vuylsteker radio op Studio Brussel. Op een story van de radio DJ zagen we jammer genoeg een zak chips van een concurrerend merk liggen in de radiostudio’s. We gingen in interactie met de Studio Brussel redactie en kwamen tot een compromis: als we hen een zak chips opstuurden, schakelden ze over naar Croky. Of hoe je “shameless unboxing” kunt ombuigen naar ludieke, geloofwaardige online content.

Waardevolle branding voor een zeer beperkt budget


Influencer marketing gebruiken in je social media strategie is bij aanvang een tijdrovend proces. Voor de zoektocht naar de juiste influencers moet je nu eenmaal de tijd nemen. Toch zijn de budgetten niets in vergelijking met die van de traditionele media advertising en krijg je er de meest geloofwaardige en waardevolle visibiliteit van je merk voor in de plaats.

Make influencer marketing great again? Yes we can!