25 februari 2011: Google kondigt een grote update aan in zijn zoekalgoritme. Terwijl de meeste updates vaak minimaal zijn en niet door de dagdagelijkse gebruikers worden waargenomen, zou deze update 12% van de sites een hele nieuwe wending geven.

Eerst nog even dit: Deze veranderingen zijn alleen van kracht in de States, maar Google wil dit op korte termijn wereldwijd uitrollen.

Waarom?

Google heeft de laatste tijd heel veel klachten gekregen over de lage kwaliteit van hun zoekresultaten en dat gaat in tegen de missie van het bedrijf. Dit groeiende probleem is te wijten aan de content farms (zoals Demand Media), die het spel van SEO spelen om hun content op de eerste pagina te krijgen. Deze update is dus een gevolg van wat Emma reeds vertelde in haar blog over de strijd tussen Google en de SEO'er.

In de States is Google ook in grote concurentiestrijd met Bing/Yahoo. In tegenstelling tot het kleine Belgenlandje is de strijd in Amerika een 60/40 gebeuren aan het worden. Nog belangrijker is dat Bing een succesrate heeft van 81,5% tov Google slechts 65,5%. Deze CTR rate van de resultaten is voor Google een steek in het hart.

Bovendien mag de concurrentie van sites als Twitter en Facebook ook niet vergeten worden. Google heeft het dus niet gemakkelijk.

Welke sites?

Het is nog te vroeg om namen te noemen, maar we kunnen we de basis leggen. Volgende sites gaan waarschijnlijk een negatieve ranking ondervinden in de toekomst:

  • content farms die een brede content bieden die te vaag of van lage kwaliteit is

  • sites die content van andere sites nemen en niets origineel bieden

  • sites die geen backlinks hebben en een lage kwaliteit van links


Wat te doen?

Behoort uw sites tot één van de bovenstaande categorieën, dan zal uw hele strategie herbekeken moeten worden. Snelle en 'dirty' SEO-toepassingen zullen geen effect meer hebben. De officiële Google Blog zoekt naar "sites met originele content en informatie zoals onderzoek, diepgaande rapporten, doordachte analyses...".

Hoe Google dit zal aanpakken, is nog een vraagteken. En ook hier zullen de grote content farms wel een oplossing vinden.

Behoort uw site niet tot bovenstaande categorieën, volg dan mooi de regels. Houdt u aan originele content want CONTENT IS KING. Google schenkt meer aandacht aan kwaliteit en originele inhoud.