Facebook heeft sinds gisteren een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Wij wachtten er al lang op en eindelijk is het zover. We nemen een kijkje:

Login als pagina:


De belangrijkste wijziging is vast en zeker dat we vanaf nu kunnen inloggen als pagina. Pagina's die we als admins volledig konden beheren, krijgen nu een nieuwe functie. We kunnen Facebook ook als pagina gaan gebruiken. Dit brengt voor marketeers een heel nieuwe kijk met zich mee.

Zo kunnen we vanaf nu als persoon reageren op de pagina waar we admin van zijn en moet dit niet meer (kan wel) onder de merknaam.

We kunnen als pagina andere pagina's leuk vinden en daar dan ook actief posts gaan plaatsen.

Via de account-knop kunnen we wisselen tussen onze persoonlijke account of de pagina's waar we admin van zijn. Zo maken we het grootste sociale netwerk ter wereld nog interactiever.

Bij een ‘like’ verschijnt ook de activiteit van die andere pagina in de feed van jouw Page.

Lay-out van een pagina


Ook de lay-out van de pagina's is gewijzigd. Zoals we begin december al even konden waarnemen, krijgen pagina's dezelfde look als  de profielen met de fotobanner bovenaan en de tabbladen zijn verhuisd naar onder de profielfoto.



De fotobanner bestaat net als bij de profielen uit 5 beelden. En ja, je kan ook jezelf als pagina taggen op de foto's. Maar één verschil is wel duidelijk met de profielen: de fotobanner kiest 5 foto's ad random om bovenaan te plaatsen. In tegenstelling tot de profielen waar de 5 meest recente foto's staan.

Die creatieve profielen voor pagina's zullen nog even moeten wachten maar er zijn alvast heel wat andere mogelijkheden om eens lekker gek te doen.

Foto's krijgen een nieuwe UI:


Aangemeld als pagina, is foto's bekijken een nieuwe ervaring. De nieuwe interface om door foto's te gaan en te taggen gebeurt vanaf nu in een lightbox userinterface. Ook hiervan hadden we eerder al het vermoeden dat dit zou komen maar wanneer je als pagina aangemeld bent, krijg je dit er vanaf nu automatisch bij.

Ook bij de gewone profielen wordt dit vanaf vandaag langzaam uitgerold. Wanneer dit uiteindelijk België zal bereiken, blijft nog even de vraag.

No FBML please:


Facebook wil nu alvast minder static FBML pagina's. iFrames zijn de toekomst volgens het sociale netwerk en ze adviseren dan ook dat de pagina's hiervan gebruik maken.

SPAM & filters:


Via de spam-filter kan je makkelijk zelf woorden of personen filteren zodat ze niet op je prikbord komen. Je kan ook de intensiteit kiezen zodat sommige woorden niet door community pagina's worden opgenomen.

Maar ook op het prikbord is er een wijziging. Vanaf vandaag kan je niet langer kiezen om enkel posts van fans weer te geven. De mogelijkheden beperken zich tot posts van de pagina of alle posts.

Tot begin maart is de nieuwe lay-out voor pagina's optioneel. Daarna wordt dit systematisch doorgevoerd bij iedereen.