Facebook-Edge

De laatste tijd duiken er steeds meer verhalen op over de mysterieuze ranking-methode van Facebook. 'Facebook Edge Rank' zou bepalen waarom een statusupdate van een vriend/bedrijf wel of niet getoond wordt in het overzicht op de startpagina. Kortweg is Facebook Edge Rank de manier waarmee men bepaalt welke posts belangrijk genoeg voor de gebruiker zijn om in het overzicht te verschijnen.

Vroeger werd elke post en statusupdate in het overzicht opgenomen. Daar was een goede reden voor: Facebook was nog niet zo populair en kreeg nog niet zo'n grote overvloed aan content te verwerken als vandaag de dag. De updates werden chronologisch geordend. Nu kunnen we al enige tijd een keuze maken tussen 'belangrijkste nieuws' en 'meest recent'. De Facebook Edge Rank is natuurlijk enkel van toepassing op het eerste en bepaalt wat voor de gebruiker 'belangrijk' nieuws is.

Wat beïnvloedt de Facebook Edge Rank?

Bij elke post (of het nu een status-update, foto, video, poll of link is) wordt 'gemeten' of deze relevant is voor je vrienden of fans. Wat interessant is voor de ene persoon, is niet relevant voor een andere. Facebook zal niet zeggen hoe precies de Facebook Edge Rank wordt berekend. Maar de belangrijkste factoren zijn: Affiniteit, gewicht en tijd.

Affiniteit

Deze score is gebaseerd op je relatie met de kijker. Heeft de persoon voordien je content al 'geliked', of heeft hij/zij al reacties geplaatst op posts die je deelde? Hierbij wordt de interactie gemeten. Wanneer je connectie tamelijk nieuw is, wordt de content wel volledige getoond aan de nieuwe fan/vriend, om hen de mogelijkheid te geven om te reageren.

Gewicht

Hierbij wordt gekeken naar het type van content. Facebook wil dat mensen tijd besteden op het sociale netwerk, al was het maar zodat men voldoende advertenties aan hen kan tonen. Inhoud die langer duurt om te 'consumeren' heeft een groter 'gewicht'. Video's en fotoalbums hebben dus een groter gewicht dan een status-update. Verdwijnt de status-update dan zowiezo in het niets? Nee, per reactie op je status neemt het gewicht toe. Dit verwijst gedeeltelijk terug naar Affiniteit, dat we reeds besproken.

Tijd

Tijd is de laatste factor die invloed heeft op de Facebook Edge Rank. Ook bij 'meest belangrijk' houdt men rekening met chronologie. Zo worden oude berichten minder snel getoond dan recente. Logisch, anders zou er geen einde komen aan de content en de gebruiker wilt natuurlijk op de hoogte gehouden worden van de laatste updates.

Conclusie?
Het beste wat je kan doen om je Edge Rank te verbeteren is een band opbouwen met je fans. Denk voor je iets deelt even vanuit hun standpunt. Wat is interessant en relevant? Wat zou jij zelf graag zien als fan? Want uiteindelijk is iedereen een consument, ook de marketeer...