We schrijven 25 februari 2014, de laatste spreker van Phare Conference 2014 betreedt het podium. Nathalie Nahai is degene waarvoor ik naar Gent kwam en meteen valt ze met de deur in huis. The Web Psych (@thewebpsych) verklaart waarom we bepaalde zaken wel kopen en anderen niet. Waarom bepaalde mensen en websites vertrouwen krijgen en anderen niet.

Phare-Conference-25-02-2014-196

Digitale communicatie, een website of webshop meestal, is dus niet zomaar een design. Nee, je hebt een designer nodig, een marketeer en een psycholoog. De verschillen zitten vaak in de kleine dingen:

  • Verkoop je medicijnen? Is de dokter die je toont dan echt een dokter? Of gewoon een man/vrouw in een witte jas zonder meer?

  • Het gebruik van kleuren, vinkjes en kruisjes. Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om in één oogopslag de pagina te scannen.

  • Maak het aangenaam. Zorg er voor dat de gebruiker zich comfortabel voelt met de stappen die hij moet doorlopen om te kopen.


Ons brein bestaat uit 3 delen: het primitieve - , het emotionele - en het rationele brein. Het is duidelijk wat de 3 verschillen zijn denk ik. Maar toch even heel kort:

  • Het primitieve brein zijn onze instincten. Hetgeen wat we doen zonder nadenken omdat het zo hoort.

  • Het emotionele brein zorgt voor ... Emoties! Gelukkig, geliefd, kwaad, blij ... allemaal gevoelens die het aankoopproces beïnvloeden.

  • Het rationele brein kan ongelooflijk moeilijke en ingewikkelde berekeningen oplossen en interpreteren. Het denkt rationeel. Maar slechts 0,0004% van onze beslissingen zijn rationeel.


Als je de tweede en derde alinea nu samen neemt, komen we al snel tot het besluit dat een website meer is dan een online brochure. Je moet mensen meenemen in een verhaal, een emotie en hen verleiden. Iemand kiest voor jouw bedrijf omdat hij/zij dat wil, omdat ze je vertrouwen en omdat ze zich veilig voelen. De kracht van verleiding is haar doel. Verleid je bezoeker en win op lange termijn. Misleid je bezoeker en verlies op korte termijn.

Met een percentage van 99,9996% van de beslissingen die emotioneel genomen worden, is de psychologie van het web een hele belangrijke factor. Kleurgebruik, manier van navigeren, het eerste woord ... Het verschil zit werkelijk in de kleine dingen.

Meten = weten. Kleine aanpassingen kunnen een impact hebben in de conversieratio van je webshop. Aanpassen, testen en evalueren is de boodschap. De web psycholoog brengt een hele nieuwe kijk op digitale communicatie. Of hoe traditionele psychologie ook gebruikt wordt in de nieuwe wereld van e-commerce.

Een zeer interessante keynote en haar boek ligt hier alvast klaar. De Twitter account van @thewebpsych is vanaf nu mijn nieuwe favoriet. Meer weten over seo, user experience en conversies, bel ons en we geven je graag onze kritische blik.