facebookfan

Een actie die ik vaak tegenkom op Facebook (en wat mijn e-marketinghart tamelijk pijn doet) is het belonen van een n'de fan. Je kent het wel: een bedrijf zit bijna aan de kaap van 1000 fans op Facebook en looft daarmee een wedstrijd uit als 'de 1000ste fan wint een ticket'.

Waarom? Om sneller de kaap te bereiken? Didn't think so... Wanneer we deze actie vanuit marketingstandpunt onder de loep nemen merken we het volgende op:

De aankondiging van de beloning krijgen alle huidige/trouwe fans te zien. Wat je dan krijgt op je Facebookpagina is het afhaken van huidige fans die vervolgens de pagina in de gaten houden en de 1000ste fan willen worden. Dit geeft een stop op de toename van het aantal fans. Je raakt door deze actie zelfs eerder fans kwijt.

Je beloont beter trouwe fans die van het eerste uur aanwezig zijn en oprechte fans van je merk. Je leidt je fans zelf op. Beloon ze wanneer ze content delen, interactie aangaan en creëer online merkambassadeurs. Door deze actie aan te kondigen geef je een verkeerd beeld aan je fans. De beloning gaat naar een nieuwe fan waarbij je bijna onrechtstreeks communiceert: 'Jullie maken geen kans op deze beloning, enkel als je afhaakt.' Hiermee moedig je dus meer mensen aan om je pagina te gaan 'unliken'.

Wil je echte ROI op social media? Denk dan niet in aantal fans, maar in relevante fans. Bouw een lange termijn relatie op en beloon hen: de eerste fans, niet de 1000ste...