Onlangs gaf ik een presentatie waarin ik de vergelijking maakte tussen traditionele kanalen (print, radio, televisie) en social media. Via de klassieke media hebben we 1 zender, namelijk de adverteerder. Ik bekijk huis-aan-huis-folders, reclamespotjes, advertenties in de krant waarna ik het reclamedrukwerk bij het karton leg en de tv uitzet. Zo zag het oude communicatiemodel er ook uit in de reclame: de zender stuurt een boodschap naar de ontvanger. Punt.

Social media laat toe om communicatie tweerichtings-verkeer te maken. Ook de consument wordt een zender naar bedrijven toe. Er wordt gecommuniceerd op gelijk niveau, zonder 'massacommunicator' en dat vinden consumenten belangrijk. Een consument het gevoel geven dat er naar hem geluisterd wordt, hij belangrijk is en zijn mening telt.

Dit moet altijd zijn, want klant is koning, maar social media is hier het medium bij uitstek voor. De cijfers zijn er: in een recent onderzoek van InboxQ blijkt dat 64% van de consumenten eerder van een merk zou kopen dat een antwoord geeft op hun vragen via Twitter. Ik moet eerlijk bekennen dat dit ook onlangs mijn keuze als consument beïnvloed heeft. Durf dus als bedrijf een relatie opbouwen met je klanten via social media, je haalt er voordelen en belangrijke feedback uit.

twitterstatistiek