Onlangs publiceerde De Standaard dat steeds meer bedrijven en organisaties een coach inschakelen om hun aanwezigheid op sociale netwerksites maximaal te laten rederen. Als je als zaakvoerder geen tijd of medewerkers vindt die tijd kunnen/willen vrijmaken om actief online te netwerken kun je dat 'zelfs' uitbesteden.

Geen sensationeel nieuws, maar toch behaalde het artikel een mooie plaats in de kwaliteitskrant. Gelijk hebben ze, de cases waarin bedrijven een foute social media stap zetten lopen hoog op met alle gevolgen van dien. De oplossing is niet ervan weg te blijven, daarmee loop je zelfs het risico dat er een valse account van je bedrijf gemaakt wordt (denk maar aan de case van Carglass), maar actief deel te nemen aan de conversatie online.

We moeten toegeven, er is geen ontkomen aan de digitale evolutie. Bedrijven die de voorbije 10 jaar niet in een website wouden investeren voelen de gevolgen. De gemiste visibiliteit en potentieel aan nieuwe klanten had de investering al lang terugbetaald. Ook nu is het beter tijdig in deze trein te stappen.

Of je nu een grote onderneming bent of een KMO, wees ervan bewust dat je doelgroep online actief is. Dat internet de televisie heeft vervangen is oud nieuws. Voor vele bedrijven kan social media nuttig zijn, ook al denk je daar in de eerste plaats zelf niet aan.

Zo ook een Amerikaans slotenbedrijf waarover een twitteraar een tijdje geleden een handleiding had gepost hoe je met een gewone balpen hun sloten openkreeg. Na een dag had het bedrijf al 180.000 oproepen gekregen van ongeruste klanten. Het twitterberichtje van 140 tekens lang kostte het slotenbedrijf na twee weken al 3 miljoen dollar. Een zekere kennis van hoe social media werken, had wellicht een en ander kunnen verhelpen, zegt ook Dirk De Groof, professor Communicatiewetenschappen aan de KU Leuven.

Goede kennis is natuurlijk vereist, voor je communicatie online te beheren is natuurlijk een zekere expertise nodig. Het gaat niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit van je berichtgeving. Je moet je reclame aangenaam verpakken (anders loop je het risico als spam/irritant over te komen), een gelijke te zijn voor je doelgroep, die juiste doelgroep te vinden op het net en een dialoog met hen aan te gaan. Je geeft online een identiteit aan je bedrijf waarbij je bewust aan je imago werkt.

Je communicatie rijkt online wereldwijd. We praten niet voor niets over het wereldwijde web. Zocht u een vertegenwoordiger voor de provincie Antwerpen? Denk eens aan een vertegenwoordiger wereldwijd: http://www.thinktomorrow.be