Een paar weken geleden begon ik aan het design bootcamp van School Of Motion.  Het was een intensieve en praktische cursus waarin je de fundamenten van motion design leert a.h.v. real life opdrachten. Drie maanden lang kreeg ik opdrachten, video instructies, informatieve pdf’s en podcasts. Bovendien kreeg ik een eigen instructeur toegewezen die me persoonlijke feedback gaf. Studenten konden ook aan elkaar feedback geven in een Facebookgroep om zo je kritisch oog te oefenen en een mening te vormen.Schermafbeelding 2019-02-07 om 08.03.06 copy


Daniel was mijn instructeur. Hij kon op mijn frames tekenen om zijn feedback beter over te brengen.
Zo kon hij laten zien waar de fouten precies zitten.


In deze cursus werkten we in Photoshop, omdat we steeds style frames maakten en dus niets animeerden. Photoshop is een uitgebreid programma, waarmee je op verschillende manieren hetzelfde kan bereiken, maar daarom niet altijd op de snelste manier. In die zin was het leerrijk om te zien hoe andere mensen werken en dezelfde problemen proberen op te lossen op een andere manier. Met behulp van andere technieken of tools leerde ik nieuwe werkmethodes kennen. Maar de volgende 3 lessen sprongen er voor mij uit:

1. Maak niet 1, maar 2 moodboards


Wanneer je een briefing krijgt om een design te maken, is er niet altijd één antwoord op een vraag. Vaak is het antwoord subjectief. Daarom zou je niet slechts één moodboard mogen voorleggen aan de klant. Geef de klant meerdere mogelijkheden, hij houdt er namelijk van om te kiezen. Natuurlijk kunnen meerdere keuzes de beslissing ook moeilijker maken. Overdrijf daarom niet. Als je twee moodboards maakt met telkens een andere invalshoek, laat je aan de klant zien wat de mogelijkheden zijn.


Moodboards Sprint


Een voorbeeld van twee moodboards van een opdracht voor Sprint. De eerste focust zich op bewegingslijnen en snelheid, terwijl de tweede een edgy stijl heeft.



2. Bepaal een visuele hiërarchie


Wat is het belangrijkste en moet dus als eerste gelezen of gezien worden? In een filmpje heb je soms beelden die slechts 1 à 2 seconden in beeld komen. Dit betekent dat de kijker in die 1 à 2 seconden alle info moet begrijpen. Elementen zoals grootte, positie en kleur hebben hierop een grote invloed.


Diesel_styleframes


Opdracht voor Diesel over een commercial van een EDM festival. Dit is de hiërarchie van de tekstuele elementen:
1: Logo van het event
2: Datum
3: Plaats
4: Website.

Enkel de naam van het event is gecentreerd en heeft kleur. Dit vormt de kern van het design en bevat de belangrijkste informatie. De andere teksten staan steeds in een kleiner wordend fontgrootte. Meer naar beneden staat de minst belangrijke info. Door de hiërarchie bepaal jij als designer de kijkrichting van het beeld.



3. Less is more


Een beeld moet niet altijd ingewikkeld zijn. Zoals eerder gezegd is een design niet altijd lang in beeld. Door te spelen met visuele taal kan er een interessante spanning ontstaan. Het beeld kan ademen en wat belangrijk is, wordt in de spotlight gezet.


02


Dit is een style frame van een opdracht over een tv promo van NASA. Dit beeld zou slechts enkele seconden in beeld zijn. Het belichte ruimteschip springt in het oog omdat de rest van het beeld donker is. Hierdoor ontstaat er contrast. De kijker gaat zich focussen op de rechterkant en daarom is de tekst op het belichte deel geplaatst.


De bootcamp heeft me mijn ogen doen openen op verschillende vlakken. Ik leerde niet enkel om een mooi beeld te maken, maar ook of dit werkt. Het beeld moet een verhaal vertellen dat de kijker begrijpt. Als SOM-afgestudeerde zit ik nu in een Facebook Community met andere alumni Motion Designers. Hier kan ik steeds terecht met vragen. Zoveel mensen, met zoveel ervaring, en zo veel inspiratie!

Ben je ook geïnteresseerd in deze bootcamp? Surf dan naar www.schoolofmotion.com/courses en wordt een kickass Motion Designer!